Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

5 november 2024

Nieuwsbrief november 2024

U heeft het zelf vast gemerkt en misschien ook gehoord in de media, de werkdruk is enorm toegenomen in de huisartsenpraktijk. Dit heeft verschillende oorzaken (zie achterzijde van deze brief). Wij willen iedere patiënt in onze praktijk zo goed mogelijk helpen en ervoor zorgen dat u niet lang hoeft te wachten aan de telefoon of, indien nodig, voor een afspraak. Via deze nieuwsbrief willen we u graag informeren over enkele afspraken in onze praktijk.

·       De druk op het spreekuur blijft erg hoog, vandaar dat wij hebben besloten om alleen nog enkele afspraken te plannen waarbij u één klacht kunt bespreken. Zo hebben we voldoende tijd en aandacht voor deze klacht en heeft iedere patiënt voldoende gelegenheid om op het spreekuur te komen.

·       Veel van uw vragen hoeven niet op het spreekuur te worden besproken, maar kunnen ook door een goed advies van de assistente, spreekuur assistent of praktijkondersteuner worden opgelost. De huisarts kan ook vaak telefonisch of aan de hand van foto’s uw vragen beantwoorden.

·       Wij willen u vragen om, indien dit mogelijk is, uw vragen als e-consult via het patiëntenportaal (berichten) te stellen. Hier kunt u ook herhaalrecepten aanvragen en uw dossier inzien en u kunt veilig foto’s sturen.

·       Wij zetten op twee momenten in de week een extra arts in die uitslagen aan u terugkoppelt en de overlegjes van de assistente beantwoordt. Ook kan deze arts bij spoed worden ingezet, dit alles om de druk op de artsen die het spreekuur doen te verminderen.

Hoe kunt u ons helpen?

·       Bedenk vooraf wat uw vraag is en of u bij ons aan het juiste adres bent: voor vragen over een uitslag of behandeling in het ziekenhuis, neemt u contact op met de betreffende specialist of polikliniek. Voor vragen over medicatie, kunt u terecht bij de apotheek. Verwijzingen in het kader van jeugdzorg lopen via het Centrum Jeugd en Gezin.

·       Kijk eens op de website Moet ik naar de dokter.nl en op Thuisarts.nl, hier kunt u veel informatie vinden over uw klachten en vaak ook een goed advies of het nodig is contact op te nemen met uw huisarts.

·       Zou u uw emailadres door willen geven aan de assistente (indien u dit nog niet gedaan heeft), zodat wij u in de toekomst snel en makkelijk kunnen informeren over eventuele veranderingen in de praktijk d.m.v. een digitale nieuwsbrief?

 

Oorzaken voor drukte in de huisartsenpraktijk

 

·       Patiënten komen sneller naar de huisarts i.v.m. kleine klachten, dit komt mede door het internet en het gebruik van “google”. De zorgvragen zijn toegenomen.

·       Veel mensen kunnen en mogen niet ziek zijn vanwege hun werk. Zij willen dus zo snel mogelijk beter zijn en verwachten dat de huisarts hier ook iets in kan betekenen.

·       Er komen meer patiënten met psychische klachten bij de huisarts. Mede door de lange wachttijden bij psychologen en GGZ-instellingen moeten deze mensen langer door de huisarts of praktijkondersteuner begeleid worden.

·       Door de vergrijzing komen er steeds meer oudere patiënten in onze praktijk, die meer zorgvragen hebben en dus ook meer tijd nodig hebben.

·       De specialist stuurt vaak sneller patiënten terug naar de huisarts voor overname van controles wat extra tijd kost.

·       Waar patiënten op een bepaalde leeftijd of met bepaalde ziektes vroeger naar een verpleeghuis gingen, moeten ze nu langer thuis blijven wonen. Deze zorg moet dan door de huisarts worden gedaan.

 

Wij willen graag benadrukken dat wij er voor u zijn als dit nodig is en dat wij dezelfde hoogwaardige zorg blijven verlenen zoals u van ons gewend bent.